Wat is mediation?
Mediator of naar de rechter?
Voor wie is mediation geschikt
Hoe verloopt de procedure?
Voorbeelden
Wie?
Kosten
Veel gestelde vragen
Links

Aangesloten bij het:


Nederlands
Mediation
Instituut

Mediation
Gilde

 

Voorbeeld A

Bedrijf versus Bedrijf, "Jan Metaal" versus " Karel de Bouwer"



Jan M. werkt al jaren samen met Karel de B.. Jan M. is de toeleverancier van metaal voor het bedrijf van Karel de B.. Karel de B. is de specialist in de regio wanneer het aankomt op speciale machinebouw voor de voedingsindustrie.

2002 lijkt voor Karel de B. een topjaar te worden en de druk op Jan M. wordt steeds groter om veel meer metaal op tijd en zelfs nog sneller te leveren.

De metaalmarkt krijgt met totaal onverwachte prijsverhogingen te maken. Jan M. heeft er moeite mee om de prijsverhogingen door te belasten maar doet dat uiteindelijk toch. Door de druk(te) gaan er een aantal leveringen mis en wordt er verkeerd materiaal geleverd door Jan M..

Karel de B. verwerkt het in zijn machines in krijgt hierdoor na verloop van tijd claims van zijn klanten aangezien de machines niet voldoen aan de eisen.

Karel de B. is des duivels en stuurt Jan M. een aangetekende brief om de claim op hem te verhalen. Jan M. reageert hierop met een schrijven. En zo gaat het heen en weer en wordt er gedreigd met advocaten en rechtszaken.

Totdat Jan M. een voorstel doet aan Karel de B. om eens met een mediator te gaan praten.

De beide heren gaan met de mediator in gesprek en na een 5-tal sessies zijn ze eruit. Ze hebben gekeken naar de belangen in de plaats van de standpunten:

Standpunt Jan M.: Karel de B. moet de hogere prijs betalen en had maar een goede ingangscontrole moeten uitvoeren. Dit staat ook in zijn algemene voorwaarden.
Standpunt Karel de B.: Jan M. moet de claims betalen want door zijn schuld zijn er een aantal machines verkeerd gebouwd. Daarnaast slaat de prijsverhoging nergens op en voelt Karel de B. zich uitgebuit door zijn afhankelijkheid van Jan M.

Belangen Jan M.: Een relatie met Karel de B. die voortduurt aangezien Karel de B. een hele belangrijke klant is die zorgt voor een groot deel van de omzet bij "de Metaalboer".
Belangen Karel de B.: Een relatie met Jan M. zoals die vroeger was aangezien Jan M. een grote expertise heeft en altijd zeer correct levert en daarnaast ook nog eens een goede prijsstelling. Het behouden van een goede business partner.

Oplossing:

Jan M. kan de prijsverhoging per 1e van de komende maand doorvoeren en zal Karel de B. voortaan beter en sneller betrekken ten aanzien van de prijsschommelingen in de metaalmarkt zodat Karel de B. beter kan anticiperen en kan inkopen.

De claims van de klanten van Karel de B. worden bekeken en er wordt besloten dat Jan M. gratis metaal nalevert ter vervanging en hij zal 30% van het totaalbedrag aan claims betalen. Karel de B. betaalt 70% en stelt een betere ingangscontrole in. Daarnaast gaat Karel de B. een contract aan met Jan M. voor een minimale inkoop van metaal per jaar zodat Jan M. beter in staat is te leveren.

Carla en Tim willen scheiden


 
 Bergerothweg 2  -  6039 AM Stramproy / Weert  -  Tel: 065 164 11 14  -  info@probleemmanagement.nl